NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA

 

                                                   Czym jest niepełnosprawność intelektualna? 

 

Niepełnosprawność intelektualna to stan zahamowania lub niepełnego rozwoju umysłowego, charakteryzujący się zaburzeniami umiejętności odgrywających rolę w określaniu poziomu inteligencji, tzn. zdolności poznawczych, mowy, ruchowych i społecznych. 

Upośledzenie umysłowe diagnozuje się na podstawie badań ilorazu inteligencji IQ. Osoby upośledzone osiągają następujące wyniki badań:

• Osoby upośledzone w stopniu lekkim– IQ 50-69
• Osoby upośledzone w stopniu umiarkowanym– IQ 35-49
• Osoby upośledzone w stopniu znacznym– IQ 20-30
• Osoby upośledzone w stopniu głębokim– IQ 0-19

 

 

                                Stopnie niepełnosprawności intelektualnej a funkcjonowanie dziecka

 

Niepełnosprawność w stopniu lekkim:
– sprawność spostrzegania w normie, czasami trudności z wyróżnieniem istotnych szczegółów;

– uwaga dowolna na materiale konkretnym dobra, na materiale abstrakcyjnym ograniczona;

 – dobra pamięć mechaniczna, słaba logiczna i dowolna, słabe tempo uczenia się, często uczenie bez zrozumienia;

– trudności z formułowaniem myśli i wypowiedzi, agramatyzm, mały zasób słownictwa, częste wady wymowy;

 – osłabiona kontrola emocji, popędów, dążeń, zdolność uczuć wyższych;

 – dominuje myślenie konkretne, zwolnione tempo, mała szybkość i giętkość, słaby krytycyzm, trudności w definiowaniu pojęć abstrakcyjnych;

– ograniczona precyzja ruchów, słaba koordynacja;

– może opanować wiele czynności zawodowych i wykonywać je dobrze w zwykłych zakładach pracy bądź zakładach pracy chronionej;

 – czasami utrudnione przystosowanie społeczne, maksymalny poziom dojrzałości społecznej 17-18 lat

– możliwość uczęszczania do szkoły podstawowej publicznej, szkoły specjalnej, specjalnej szkoły zawodowej. 


Niepełnosprawność w stopniu umiarkowanym:
– sprawność spostrzegania obniżona, spostrzega cechy konkretne, nie odróżnia cech ważnych;
– uwaga dowolna na materiale konkretnym dobra, na materiale abstrakcyjnym ograniczonym;

– dobra pamięć mechaniczna, słaba logiczna i dowolna, słabe tempo uczenia się, często uczenie bez zrozumienia;

– ograniczony zakres pamięci, bardzo słabe tempo uczenia się;

– ograniczone rozumowanie przyczynowo-skutkowe, wolne tempo i sztywność, brak samodzielności i ograniczona samokontrola;

– opóźniony rozwój mowy, proste zdania, wymowa wadliwa i niewyraźna, ograniczony słownik, brak pojęć abstrakcyjnych;

 – duża wrażliwość emocjonalna, ograniczona kontrola emocjonalna, labilność i ambiwalencja emocjonalna;

 – można obserwować ograniczenia w przystosowaniu społecznym i samodzielności, maksymalny poziom dojrzałości społecznej 10 lat;

 – szkoła podstawowa specjalna, czasami klasa życia, przyuczenie do prostych czynności zawodowych, WTZ;

 – wyuczalny w prostych czynnościach zawodowych, pod nadzorem obsługuje proste maszyny i urządzenia, zakłady pracy chronionej.

 

 Niepełnosprawność w stopniu znacznym:

– obniżona sprawność i szybkość spostrzegania, trudności z rozpoznawaniem przedmiotów i wyróżnianiem elementów z całości;

 – poważne trudności z koncentracją uwagi, duże zaburzenia uwagi dowolnej;

 – duże opóźnienie rozwoju mowy, brak zdań, dominują monosylaby, zasób słownictwa minimalny, nie odmienia przez przypadki;

 – zdolność okazywania uczuć, wyrażanie uczuć w sposób prymitywny, brak kontroli emocji i popędów;

 – szkoła życia, nauka samoobsługi, WTZ;

 – może wykonywać proste czynności zawodowe ze stałym nadzorem i pomocą.

 

Niepełnosprawność w stopniu głębokim:

– w niektórych przypadkach brak objawów koncentracji uwagi mimowolnej.


– zapamiętywanie wybitnie utrudnione, zakres pamięci znikomy, przy małej trwałości;

– zapamiętywanie i uczenie się zniesione lub widoczne na prostych reakcjach ruchowych;


– zdolność wyrażania prostych emocji, najczęściej brak objawów życia uczuciowego;

– ruchy automatyczne, stereotypowe, nie służą do wykonywania czynności;

– brak samodzielności, przy długotrwałym ćwiczeniu może sygnalizować potrzeby fizjologiczne,maksymalny poziom dojrzałości społecznej 4 lata;

– zwolnienie od obowiązku szkolnego;

– brak możliwości wykonywania czynności zawodowych.


Źródło:

"Charakterystyka niepełnosprawności intelektualnej" dr Ż.Stelter